Cégünk vállalja az összes Magyarországon típusengedéllyel rendelkező digitális tachográf:

 - beszerzést
 - beépítését
 - aktiválását
 - digitális tachográfok adatletöltését (3 havonta kötelező)
 - gépjárművezető kártyák adatletöltését (28 naponta kötelező)


A digitális tachográf rövid ismertetése:

A digitális tachográf elektronikus úton rögzíti a gépjárművezető által vezetéssel, pihenéssel és egyéb munkavégzéssel eltöltött időt. Ezeket az adatokat mind a fedélzeti egység, mind pedig a kártya tartalmazza; az előbbi kb. 365 nap adatainak tárolására képes, az utóbbi pedig kb. 28 napot tud tárolni. A kártyán található adatokat rendszeres időközönként – kb. 3 hetente –, illetve minden egyéb indokolt esetben javasolt letölteni az adatvesztés elkerülése érdekében.

A fedélzeti egység az adatokat rögzítő készülék, azaz maga a digitális tachográf. Nem tartalmazza a jeladó egységet és egyéb összekötő kábeleket sem.

A készülék kezelése könnyedén elsajátítható, és számos, a gépkocsivezető munkáját megkönnyítő funkcióval rendelkezik (pl. tevékenységek automatikus rögzítése, gépkocsivezető figyelmeztetése a pihenőidő közeledtére, tevékenységek nyomtatása, stb.).
A kártyák jellemzői:

Gépjárművezetői kártya: érvényessége 5 év, a kártya alapszíne fehér, fényképpel ellátott; üzembentartói kártya: érvényessége 5 év, a kártya alapszíne sárga.

Műhelykártya: érvényessége 1 év, a kártya alapszíne piros, fényképpel ellátott; ellenőri kártya: érvényessége 2 év, a kártya alapszíne kék, fényképpel ellátott.

A digitális tachográf kártyák használatával megszűnnek a korongok által okozott nehézségek, mivel a kártya akár 28 napi adat tárolására is képes. Ugyanakkor felhívjuk a gépjárművezetők figyelmét arra, hogy amennyiben felváltva vezetnek analóg vagy digitális tachográffal felszerelt járművet, akkor két hétre visszamenőleg a korongokat is maguknál kell tartani és az arra felhatalmazott ellenőrnek át kell adni.

Gyártók: Siemens, Actia, Stoneridge


Gyakori Kérdések:

1. Mi az a fedélzeti egység (VU)?


Ez az adatokat rögzítő készülék, azaz maga a digitális tachográf (DT). Nem tartalmazza a jeladó egységet és egyéb összekötő kábeleket sem. A fedélzeti egység (DT) kezdetben egy darabból fog állni, hasonlóan az analóg tachográfokhoz, de a későbbiekben a fejlesztés további ütemeiben több elemet is magában foglalhat, amelyek a műszerfalon ill. a vezetőfülkében helyezhetők el.



2. Mi az a külső beavatkozás ellen védett jeladó?

Ez a „mozgásérzékelő” azaz más szavakkal a jeladó egység. A digitális tachográf esetében elektronikus védelemmel vannak ellátva és hasonlóak a jelenlegi analóg tachográfoknál használatosakhoz, de ezek magasabb fokú védelemmel rendelkeznek annak érdekében, hogy nagyobb biztonságot nyújtsanak a megbontás ellen. A fedélzeti egységgel is össze vannak kötve.

3. Mekkora memóriája van a fedélzeti egységnek?

A fedélzeti egységet úgy tervezték, hogy képes legyen átlagos használat során 365 nap adatait rögzíteni és tárolni. Az aktuális vezetési ciklus során 24 órára visszamenőleg részletes sebességi adatokat is képes tárolni.

4. Mi történik, ha megtelik a fedélzeti egység memóriája?

Amint megtelik a memória, felülírja a rajta lévő adatokat – először az első napot, majd a másodikat és így tovább. Az egyetlen módja az adatmegőrzésnek a letöltés. Ez a tulajdonosi kártyával vagy a műhelykártyával történhet.

5. Meg lehet-e nézni az adatokat?

Igen. Az adatokat meg lehet jeleníteni a fedélzeti egység képernyőjén, vagy ki lehet nyomtatni, illetve le lehet tölteni az üzembentartói vagy a műhelykártyával.

6. Honnan tudom, hogyan működik a fedélzeti egység?

A rendszer önteszteket futtat és figyelmezteti Önt, ha valami probléma van vele. A probléma kijelzése esetén javítás céljából az arra feljogosított szervizhez kell fordulni.

7. Mi a helyzet az AETR-hez csatlakozott, az EU-n kívüli többi tagországgal?

A digitális tachográfok bevezetésére vonatkozó közösségi szabályozás csak az EU tagállamaira vonatkozik. Az AETR-hez csatlakozott többi ország 2008-tól köteles digitális tachográfokat alkalmazni az új járműveken.

Mindamellett nem fog problémát jelenteni, ha valaki az AETR szabályait megfelelően kívánja alkalmazni, ugyanakkor digitális tachográffal felszerelt gépjárművet vezet.

8. Lehet más készüléket is csatlakoztatni hozzá?

Az eredeti ötlet szerint az üzembentartó jogosult egyéb fedélzeti eszközt csatlakoztatni a digitális tachográfhoz, ezért is található minden fedélzeti egységen csatlakozó port. További részletes információkat a gyártók tudnak adni.

9. Mi van a fedélzeti egység memóriájában?

A fedélzeti egység és a jeladó gyártójának adatai;

A jármű azonosító száma és forgalmi rendszáma;

Biztonsági elemek;

Események – pl. gyorshajtás, megbontás, kártya nélküli vezetés, stb.;

Hibák – az egység/kártya problémái;

A járművezető személyi adatai és tevékenységei;

A kerékfordulat-számláló mérései;

A műhely adatai – kalibrálás, stb.

Ellenőrző tevékenységek – közlekedési felügyeletek, rendőrség.

10. Hol történik a digitális tachográf kártyák kiadása?

A digitális tachográf kártyák iránti kérelmeket a területi közlekedési felügyeletekhez lehet benyújtani, és a kártyák kibocsátását – annak beindulást követően – is a közlekedési hatóság területi szervei végzik.

11. Mennyibe fog kerülni a digitális tachográf kártya?

A digitális tachográf kártyák díját külön rendelet állapítja meg.

12. Mi az a smart kártya?

Egy műanyag kártya, amely hasonló a személyi igazolványhoz vagy a vezetői engedélyhez és mikrochippel van ellátva. Négy fajtája van: gépjárművezetői, üzembentartói, műhely és ellenőri.